KRAJOWY PLAN ODBUDOWY I ZWIĘKSZANIA ODPORNOŚCI
O Programie
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową
i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy
i inwestycje.
Dokument stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. (Dz.U. UE L 57 z 18.2.2021).
Zatwierdzenie KPO Polski
- 1 czerwca 2022 r. KPO został zaakceptowany przez Komisję Europejską
- 17 czerwca 2022 r. KPO został zaakceptowany przez Radę UE
- 21 listopada 2023 r. Komisja Europejska zaakceptowała wniosek Polski ws. I rewizji KPO
- 8 grudnia 2023 r. zmieniona decyzja wykonawcza po I rewizji KPO została przyjęta przez Radę UE
- 1 lipca 2024 r. Komisja Europejska zaakceptowała wniosek Polski ws. II rewizji KPO
- 16 lipca 2024 r. zmieniona decyzja wykonawcza po II rewizji KPO została przyjęta przez Radę UE.
Budżet KPO
Polska może otrzymać prawie
60 mld euro (ok. 268 mld złotych), w tym:
25,27 mld euro (113,28 mld zł)
w postaci dotacji i
34,54 mld euro (154,81 mld zł)
w formie preferencyjnych pożyczek.
Zgodnie z celami UE znaczną część budżetu KPO Polski przeznacza się na cele klimatyczne (44,96%) oraz na transformację cyfrową (21,28%).
Cel strategiczny, inwestycje i reformy KPO
Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych.
KPO wpisuje się w zalecenia Rady UE dla Polski (CSR) oraz Krajowy Program Reform.
Obejmuje reformy i inwestycje, które zakończą
do 31 sierpnia 2026 r.
Łącznie w KPO jest
57 inwestycji i 54 reformy ujęte w siedmiu komponentach:
- Odporność i konkurencyjność gospodarki
- Zielona energia i zmniejszenie energochłonności
- Transformacja cyfrowa
- Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia
- Zielona, inteligentna mobilność
- Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
- REPower EU
Więcej informacji znajduje się na stronie
kpo.gov.pl
oraz na stronie
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Jednostka odpowiedzialna za realizację inwestycji).
Samorząd Województwa Opolskiego jako Jednostka Wspierająca
plan rozwojowy (KPO) jest odpowiedzialny za realizację zadań w zakresie inwestycji:
B3.1.1 Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno – ściekową na terenach wiejskich
Komponent B „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności”
Cel szczegółowy: B3. Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska
Reforma: B3.1. Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich
Inwestycja: B3.1.1. Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich
Warunki dostępu
Beneficjent: gmina; spółka, w której udziały mają wyłącznie JST; związek międzygminny.
Inwestycja będzie realizowana:
• na obszarze gminy wiejskiej lub gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast powyżej 5 tys. mieszkańców;
• na obszarze poza aglomeracjami zdefiniowanymi w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych.
Do 100% kosztów kwalifikowalnych
Max. kwota wsparcia 5 mln zł/ beneficjent;
Min. kwota wsparcia 1 mln zł/ projekt.
Na nabór wniosków w województwie opolskim przeznacza się kwotę 33 738 567 zł.
Zakres wsparcia
Koszty kwalifikowalne:
• koszty budowy, rozbudowy lub modernizacji zbiorczych systemów zaopatrzenia w wodę;
• koszty budowy/rozbudowy/modernizacji stacji uzdatniania wody (w powiazaniu z projektami przyczyniającymi się do wykonania nowych podłączeń);
• koszty budowy, rozbudowy lub modernizacji zbiorczych systemów odprowadzania ścieków na terenach wiejskich;
• koszty budowy/rozbudowy/modernizacji oczyszczalni ścieków (w powiązaniu z projektami przyczyniającymi się do wykonania nowych podłączeń);
• koszty indywidualnych oczyszczalni ścieków;
• koszt zakupu i montażu infrastruktury wykorzystującej rozwiązania cyfrowe jak np. montaż/wymiana wodomierzy na urządzenia pozwalających na zdalne odczyty, tworzenie systemów teleinformatycznych do zarządzania gospodarką wod-kan.;
• promocja gospodarki wodno – ściekowej.
Wskaźnik inwestycji w województwie opolskim na poziomie co najmniej 1 054 podłączeń.
Kryteria wyboru przedsięwzięć w ramach inwestycji B3.1.1. Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich
B3.3.1 Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich
Komponent B „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności”
Cel szczegółowy: B3. Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska
Reforma: B3.3. Wsparcie dla zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Inwestycja: B3.3.1. Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich
• alokacja dla województwa opolskiego wynosi 26,3 mln zł,
• wskaźnik inwestycji do zrealizowania w województwie opolskim to obszar 24 379 ha korzystających z ulepszonego potencjału retencyjnego,
• brak zapewnionych środków finansowych na obsługę przygotowania i realizacji inwestycji KPO ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności,
• pomiędzy MRiRW a Samorządem Województwa Opolskiego zawarta zostanie Umowa w sprawie powierzenia części zadań związanych z realizacją inwestycji B3.3.1 w ramach planu rozwojowego, która określa szczegółowy zakres powierzonych zadań oraz zasady odpowiedzialności za ich nieprawidłową realizację,
• o środki będzie można aplikować poprzez system teleinformatyczny CST2021.
Zakres wsparcia:
• budowa, przebudowa, odbudowa, rozbudowa urządzeń melioracji wodnych oraz niewielkich urządzeń wodnych (w szczególności ograniczających odpływ wody, z uwzględnieniem jej retencjonowania).
Beneficjenci:
• gminy wiejskie lub miejsko-wiejskie,
• związki gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich.
Wsparcie jest udzielane na pokrycie do 100% kosztów kwalifikowalnych.
1. Okres kwalifikowalności kosztów poniesionych przez Beneficjenta do 31 sierpnia 2025 r.
2. Zakres wsparcia przedmiotowego działania jest zbliżony do zakresu operacji typu Zarządzanie zasobami wodnymi w ramach PROW 2014-2020. Limit dla województwa opolskiego na ten typ operacji wynosi 13,8 mln zł.
Kryteria wyboru przedsięwzięć w ramach inwestycji B3.3.1. Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich
Nabory wniosków
Spotkania informacyjno-konsultacyjne
- 30 października 2024 r. o godz. 10:00 w Opolu, ul. Hallera 9, Sala Audytoryjna (I piętro)
W zakresie realizacji inwestycji B3.1.1 pn. Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na obszarach wiejskich; tj: budowy, rozbudowy lub modernizacji systemów zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków na terenach wiejskich znajdujących się poza aglomeracjami, a także infrastruktury wykorzystującej rozwiązania cyfrowe jak np. montaż/wymiana wodomierzy na urządzenia pozwalające na zdalne odczyty, tworzenie systemów teleinformatycznych do zarządzania gospodarką wodno-kanalizacyjną.
Szkolenie jest przeznaczone dla osób odpowiedzialnych za przygotowanie wniosków do planowanego naboru.
Szkolenie dotyczy zasad i kryteriów przyznawania pomocy oraz regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem.
Prezentacja ze spotkania
Metryczka
Dokument wytworzył: | Iwona Marek |
---|
Data wytworzenia: | 17.10.2024 |
---|
Godzina wytworzenia: | 10:09 |
---|
Podmiot udostępniający: | Województwo Opolskie |
---|