Wojciech Kilar to jeden z najbardziej utalentowanych i najbardziej popularnych polskich kompozytorów.
Tworzy muzykę klasyczną i filmową od ponad 50 lat.
Odniósł wielkie sukcesy w Polsce jak i za granicą.
Jest autorem muzyki do ponad 130 filmów.
W 1999 roku Uniwersytet Opolski przyznał mu tytuł doktora honoris causa.
Urodził się 17 lipca 1932 roku, we Lwowie. Jako pianista zadebiutował w 1947 roku na konkursie Młodych Talentów, wykonując własne „Dwie miniatury dziecięce”. Był uczniem Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie. Szkołę średnią ukończył w 1950 r. w Katowicach, tam też rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej.
Jako stypendysta rządu francuskiego, kształcił się pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Dyplom ukończenia studiów z najwyższym odznaczeniem uzyskał w 1955 roku.
Wojciech Kilar do roku 1974, kiedy skomponował swój najsłynniejszy dzisiaj utwór, poemat symfoniczny „Krzesany”, uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Miał w swoim dorobku „Riff 62”, kompozycję ultranowoczesną w brzmieniu i w formie, która stała się symbolem sprzeciwu wobec tradycji, manifestem przyszłości.
W dwa lata po „Krzesanym” napisał następny górski utwór – „Kościelec 1909”, poświęcony Mieczysławowi Karłowiczowi, wybitnemu kompozytorowi, który w wieku 33 lat zginął pod lawiną właśnie pod Kościelcem w 1909 roku. Potem były następne: „Siwa Mgła” na baryton i orkiestrę, „Exodus”, „Angelus” na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną oraz „Orawa” na orkiestrę kameralną .
Jego przygoda z filmem zaczęła się w 1958 r., kiedy napisał muzykę do „Narciarzy” N. Brzozowskiej. Współpracował z takimi reżyserami jak: Andrzej Wajda („Ziemia obiecana” , „Pan Tadeusz”), Kazimierz Kutz („Nikt nie woła”, „Sól ziemi czarnej”, „Perła w koronie”, „Śmierć jak kromka chleba”), Stanisław Różewicz („Westerplatte”, „Samotność we dwoje”), Wojciech Has („Lalka”), Tadeusz Konwicki („Salto”), Marek Piwowski („Rejs”) Krzysztof Kieślowski („Przypadek”), Roman Polański („Dziewiąte Wrota”, „Pianista”). Album z muzyką do filmu „Pan Tadeusz” został uhonorowany „Platynową Płytą” za 20 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Począwszy od „Struktury kryształu” Wojciech Kilar jest autorem muzyki do niemal wszystkich filmów Krzysztofa Zanussiego.
W 1992 roku Wojciech Kilar trafił do Hollywood.
Wtedy to Francis Ford Coppola zaproponował mu napisanie muzyki do filmu „Dracula”.
Ścieżka ta odniosła wielki sukces, a kompozytor otrzymał za nią Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów „ASCAP Award 1992” w Los Angeles oraz nagrodę Best Score Composer for a 1992 Horror Film w San Francisco.
W 1995 pisze muzykę do filmu Romana Polańskiego „Śmierć i Dziewczyna”, z Sigourney Weaver w roli głównej; a rok później komponuje do filmu „Portret Damy” w reżyserii Jane Campion.
W 1999 roku, po raz kolejny współpracuje z Romanem Polańskim. Tym razem tworzy muzykę do horroru „Dziewiąte Wrota”. Poza tym jego muzykę można usłyszeć w takich filmach jak: „Truman Show” (fragment z „Życie za życie”) oraz „Miasto Aniołów”.
Wojciech Kilar zmarł 29 grudnia 2013 r. w Katowicach.
Metryczka
Wytworzono: | 05.10.2015 |
---|---|
Wytworzono przez: | Radosław Nowosielecki |
Opublikowano: | 20.10.2016, 15:42 |
Opublikowano przez: | Radosław Nowosielecki |
Podmiot udostępniający: | Województwo opolskie |
Liczba odwiedzin: | 199 |
Rejestr zmian
-
Wojciech Kilar
- Utworzono:
- 20.10.2016, 15:42
- Utworzono przez:
- Radosław Nowosielecki
W przypadku problemów z dostępnością dokumentu na stronie BIP prosimy o zgłoszenie uwag koordynatorowi dostępności Pani Aldonie Stahlberger, email: dostepnosc@opolskie.pl, tel. +48 77 44 45 519.