Plan Transportowy Województwa Opolskiego 2030 (PTWO 2030) to dokument obligatoryjny dla spełniania przez Województwo Opolskie warunku podstawowego Celu Polityki 3 pn. Lepiej połączona Europa, określonego w projekcie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 maja 2018 r. (COM(2018)375). Jest narzędziem realizacji Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego do 2030 r. oraz instrumentem wspierającym proces wydatkowania funduszy unijnych przeznaczonych na inwestycje transportowe w nowej perspektywie finansowej na lata 2021 - 2027. Głównym celem PTWO 2030 jest wytyczenie kierunków rozwoju systemu transportowego Województwa Opolskiego w trakcie okresu programowania 2021 – 2027 oraz nakreślenie propozycji działań w perspektywie do 2030 roku. PTWO 2030 umożliwi podejmowanie decyzji w zakresie rozwoju regionalnego systemu transportowego w sposób spójny, holistyczny i oparty na wiarygodnych informacjach. Plan odzwierciedlający realne potrzeby, został oparty na dogłębnych analizach i identyfikacji kluczowych problemów. Ponadto, PTWO 2030 określa potrzeby i cele transportowe, odpowiadające na wyzwania w zakresie wzrastającej mobilności regionalnej, uwzględniając optymalną integrację międzygałęziową transportu, interoperacyjność sieci, poprawę bezpieczeństwa i ograniczanie wpływu transportu na środowisko, w kontekście społecznym i gospodarczym. Przy formułowaniu PTWO 2030, niezwykle istotna jest współpraca wszystkich interesariuszy, zarówno w kwestii zapewnienia transgranicznej ciągłości zamierzeń infrastrukturalnych (np. na stykach województw), jak i odpowiedzialnego rozpoznania potrzeb transportowych powiązanych z deklaracją podmiotów, które je wskazują, o gotowości do ponoszenia kosztów obsługi i utrzymania realizowanych w ramach dokumentu przedsięwzięć. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej wskazanymi w projekcie tzw. rozporządzenia ogólnego na nową perspektywę finansową UE (COM/2018/375) w ramach kryteriów, które muszą być spełnione przy tematycznym warunku podstawowym, PTWO 2030 uwzględnia:
- uzasadnienie ekonomiczne planowanych inwestycji, poparte analizą zapotrzebowania i modeli przepływów transportowych,
- plany ochrony powietrza, z uwzględnieniem w szczególności krajowych planów odchodzenia od paliw kopalnych,
- inwestycje w korytarze sieci bazowej TEN-T zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) nr 1316/2013, zgodnie z odpowiednimi planami prac TEN-T,
- w przypadku inwestycji poza podstawową siecią TEN-T komplementarność przez zapewnienie odpowiedniej łączności regionów i lokalnych społeczności w ramach sieci bazowej TEN-T i jej węzłów,
- interoperacyjność sieci kolejowej przez wdrożenie ERTMS obejmującego co najmniej europejski plan wdrożenia,
- multimodalność, określając potrzeby w zakresie transportu multimodalnego lub przeładunkowego oraz terminali pasażerskich i aktywnych sposobów przemieszczania się,
- ocenę zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego zgodnie z istniejącymi krajowymi strategiami bezpieczeństwa drogowego, wraz z zaznaczeniem dotkniętych dróg i odcinków oraz zapewnieniem kolejności odnośnych inwestycji,
- informacje na temat środków budżetowych i finansowych odpowiadających planowanym inwestycjom, koniecznych do pokrycia kosztów eksploatacji i konserwacji istniejącej i planowanej infrastruktury.
Metryczka
Dokument wytworzył: | Karolina Superczyńska |
---|---|
Data wytworzenia: | 19.01.2022 |
Godzina wytworzenia: | 14:07 |
Podmiot udostępniający: | Województwo Opolskie |