Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich

ul. Hallera 9
45-867, Opole
tel.: (+48) 77 448 32 50
fax: (+48) 77 448 32 15
e-mail: dwo@opolskie.pl

Dyrektor: Marcin Oszańca

Z-ca Dyrektora: Joanna Harus
Z-ca Dyrektora: Tomasz Krystosek

Komórki organizacyjne:

  • Referat Obsługi Projektów (ROP)
  • Referat Autoryzacji Płatności (RAP)
  • Referat Kontroli i Analiz (RKA)
  • Referat Rolnictwa i Łowiectwa (RRŁ)
  • Referat Rozwoju Wsi (RRW)
  • Pełnomocnik Zarządu Województwa Opolskiego ds. Rozwoju Wsi (RW)
    1. W Departamencie funkcjonuje Pełnomocnik Zarządu Województwa Opolskiego ds. Rozwoju Wsi.
    2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
      1. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Samorząd Województwa Opolskiego funkcji podmiotu wdrażającego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013),
      2. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Samorząd Województwa Opolskiego funkcji Instytucji Pośredniczącej dla 4 osi priorytetowej “Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa” Programu Operacyjnego “Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”,
      3. realizacja zadań związanych z pełnieniem przez Samorząd Województwa Opolskiego funkcji podmiotu wdrażającego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020) dla poddziałania „Scalanie gruntów”, poddziałania „Zarządzanie zasobami wodnymi”, działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, oraz działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy „LEADER PROW 2014-2020”,
      4. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Samorząd Województwa Opolskiego funkcji podmiotu wdrażającego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027),
      5. realizacja zadań wynikających z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności jako jednostki wspierającej plan rozwojowy,
      6. realizacja zadań związanych z powołaniem Komisji w sprawie wyboru lokalnych strategii rozwoju lokalnego,
      7. realizacja zadań związanych z pełnieniem funkcji Jednostki Regionalnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, w tym in. realizacja Planów operacyjnych KSOW,
      8. sporządzanie wniosków oraz realizacja i rozliczanie umów o przyznanie pomocy w ramach Pomocy Technicznej,
      9. realizacja zadań związanych z pełnieniem funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu 4 Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” 2014-2020 (PO Rybactwo i Morze 2014-2020),
      10. współpraca z Instytucją Zarządzającą, Agencją Płatniczą oraz innymi instytucjami/podmiotami uczestniczącymi w realizacji zadań w zakresie wykonywania zadań w ramach Programów,
      11. sprawowanie nadzoru nad lokalnymi grupami działania,
      12. sprawowanie nadzoru nad stowarzyszeniem realizującym lokalną strategię rozwoju obszarów rybackich,
      13. współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie konsultacji i wdrażania programów unijnych dotyczących rozwoju obszarów wiejskich,
      14. realizacja polityki rolnej i rozwoju obszarów wiejskich wynikającej ze strategii rozwoju województwa opolskiego,
      15. organizacja lub współorganizacja przedsięwzięć promujących dobre praktyki rolnicze, tradycję i kulturę na obszarach wiejskich, w tym Dożynek Wojewódzkich,
      16. współpraca ze Stacją Doświadczalną Oceny Odmian w Głubczycach przy realizacji Programu Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego na terenie województwa opolskiego,
      17. przygotowywanie programu upowszechniania znajomości przepisów ustawy o ochronie zwierząt wśród rolników województwa opolskiego we współpracy z Opolskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Łosiowie,
      18. wnioskowanie do ministra rolnictwa o utworzenie rejonu zamkniętego wytwarzania materiału siewnego odmian sadzeniaków ziemniaków,
      19. przypisywanie gminy (na wniosek rady gminy) w szczególnych gospodarczo uzasadnionych wypadkach do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu ministra właściwego ds. finansów publicznych,
      20. ustalanie wykazu miejscowości położonych na terenach podgórskich i górskich,
      21. prowadzenie spraw związanych z przeznaczaniem gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
      22. realizacja zadań Samorządu Województwa określonych w ustawie o rybactwie śródlądowym,
      23. prowadzenie spraw określonych w ustawie o ochronie przyrody z zakresu ochrony terenów zieleni i zadrzewień na terenach będących własnością miasta, gdzie prezydent miasta na prawach powiatu sprawuje funkcję starosty,
      24. wydawanie zezwoleń na:
        1. wprowadzenie dotychczas niestosowanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej technologii chowu zwierząt,
        2. pozyskiwanie zwierząt wolno żyjących w celu preparowania ich zwłok oraz w celu tworzenia kolekcji spreparowanych zwłok tych zwierząt,
      25. określanie miejsca, warunków, czasu oraz sposobu ograniczenia populacji zwierząt, w przypadkach zaistnienia nadzwyczajnego zagrożenia dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka,
      26. sprawowanie administracji w zakresie łowiectwa w oparciu o przepisy ustawy Prawo łowieckie,
      27. prowadzenie działań na rzecz wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich,
      28. prowadzenie spraw związanych z identyfikacją i wpisem produktów tradycyjnych na Listę Produktów Tradycyjnych prowadzoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
      29. wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sprzedaży bezpośredniej i produkcji marginalnej, ograniczonej i lokalnej.

Za treść odpowiada: Sekretarz Województwa

Metryczka

Wytworzono: 15.03.2022
Wytworzono przez: Iwona Marek
Opublikowano: 15.03.2022, 09:27
Opublikowano przez: Iwona Marek
Zmodyfikowano: 10.09.2024, 08:37
Zmodyfikowano przez: Krzysztof Szwarcbach
Podmiot udostępniający: Województwo Opolskie
Liczba odwiedzin: 4540

W przypadku problemów z dostępnością dokumentu na stronie BIP prosimy o zgłoszenie uwag koordynatorowi dostępności Pani Aldonie Stahlberger, email: dostepnosc@opolskie.pl, tel. +48 77 44 45 519.

Przewiń do góry