Sejmik jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
Do wyłącznej właściwości Sejmiku należy:
- podejmowanie uchwał o przeprowadzeniu referendum wojewódzkiego,
- stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności:
- Statutu Województwa,
- zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
- zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
- uchwalanie strategii rozwoju województwa oraz programów wojewódzkich,
- uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego,
- podejmowanie uchwał w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
- odejmowanie uchwał w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budżetu województwa, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
- uchwalanie budżetu województwa,
- określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z budżetu województwa,
- rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu województwa, sprawozdań finansowych województwa oraz sprawozdań z wykonywania wieloletnich programów województwa,
- podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia Zarządowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu województwa,
- uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat lokalnych,
- podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym jednostkom samorządu terytorialnego,
- uchwalanie “Priorytetów współpracy zagranicznej województwa”,
- podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych i innych form współpracy regionalnej,
- ustalenie liczby wiceprzewodniczących Sejmiku,
- wybór i odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących Sejmiku,
- wybór i odwołanie Zarządu oraz ustalenie wynagrodzenia marszałka,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Województwa, w szczególności finansowania i realizacji programów wojewódzkich.
- powoływanie i odwoływanie, na wniosek Marszałka, Skarbnika Województwa, który jest głównym księgowym budżetu województwa,
- podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich rozwiązywania, a także przystępowania do nich lub występowania z nich,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących:
- zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Sejmiku,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd,
- tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
- tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów samorządu województwa,
- ustanawianie herbu, flagi i sztandaru oraz odznak honorowych województwa,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i Statutem województwa do kompetencji Sejmiku.
Metryczka
Wytworzono: | 12.09.2016 |
---|---|
Wytworzono przez: | Iwona Marek |
Opublikowano: | 12.09.2016, 10:11 |
Opublikowano przez: | Iwona Marek |
Zmodyfikowano: | 05.10.2016, 14:22 |
Zmodyfikowano przez: | Iwona Marek |
Podmiot udostępniający: | Województwo Opolskie |
Liczba odwiedzin: | 1390 |
Rejestr zmian
-
Informacje ogólne
- Uaktualniono:
- 05.10.2016, 14:22
- Uaktualniono przez:
- Iwona Marek
-
Informacje ogólne
- Utworzono:
- 12.09.2016, 10:11
- Utworzono przez:
- Iwona Marek
W przypadku problemów z dostępnością dokumentu na stronie BIP prosimy o zgłoszenie uwag koordynatorowi dostępności Pani Aldonie Stahlberger, email: dostepnosc@opolskie.pl, tel. +48 77 44 45 519.